الخميس، ٢٦ يوليو ٢٠٠٧

تاني .... من يغلق معبر رفح؟؟

لم أكن أتوقع أن موضوع البوست السابق (من يغلق معبر رفح؟ ) سوف يثير هذا الكم من التعليق سواء علي البوست نفسه أم من خلال الميل الخاص بي ... خاصة و أن مدونتي لم تكمل شهر و كنت أعتقد أن لا أحد يعرفها أو يقرأها غيري ... و كنت أعتبر أنني أكلم نفسي فيها ... بل أنني لم أخبر أصدقائي و أهلي بها ... و تركتها لمن يجدها بالصدفة
المهم من أرسل لي علي الميل رددت عليه علي الميل ... و من ترك تعليق ... رددت عليه بتعليق و المعملة بالمثل
و كم سعدت بأن هناك شباب مثقف واعد مهتم علي درجة عاليه من الأدب في الحوار ... صحيح عددهم مش كثير مقارنة بشباب لجأوا للشتيمة و التهكم و طبعا موجود تعليق علي البوست اللي فات ممكن تشوفوه بيتهمني بالفاشية و عموما عهد مني لن لأمنع تعليق و لن أفعل المودريشن و لن أهمل رأي و لن أرد علي الشتيمة بالمثل فالحوار ثم الحوار هو الحل لكل مشاكلنا و عهد أيضا لو أي إنسان أقنعني إني غلطان سأعلن أني غلطان أمام الجميع... المهم وجدت الكثيرين يرددون ... مصر هي اللي قافله المعبر؟؟ مش عارف إزاي ... مع إن مصر تتحكم في منفذ واحد بس للمعبر و لا تتحكم في الناحية التانية
لنعود لموضوعنا ... عايز أقول لكم أنني لا أدافع عن النظام المصري ... فأنا لست منتمي لأي حزب أو جماعة محظورة أو غير محظورة بالرغم أنني مواطن عادي عايش هموم وطنه و يمكن كان لي الحظ بالعيش بعض الوقت في أوروبا فتعلمت منهم ( و ليس عيبا أن نتعلم من الآخرين و لو إختلفنا معهم) أقول تعلمت منهم الحوار و إحترام الآخر .... و هنا أقول أن الفهم الحقيقي للديمقراطية لا زال بعيدا سواء عن حكامنا أو شعبنا ... فاليوم الذي نقول فيه أن الشعب و المعارضة منه بالذات يفهم الديمقراطية هو اليوم الذي نري فيه من يدافع عن النظام لا يتهم بأنه عميل نفعي للنظام بل يناقش موضوعيا فيما يقول و اليوم الذي نقول فيه أن النظام يفهم الديمقراطية هو اليوم الذي نري فيه من يعارض النظام لا يتهم بالعماله للخارج أو محاوله تهديد السلام الإجتماعي بل أيضا يناقش موضوعيا فيما يقول .... و طبعا واضح أن كلا من المعارضة و النظام بعيدان حتي الآن كل البعد عن الفهم الصحيح للديقراطية
الموضوع مش مين صوته عالي ... و لا مين لسانه طويل .... الموضوع مين حجته مقنعة و لازم الكل يعمل لمصلحة البلد
طبعا أنا مقتنع أن النظام المصري ليس من مصلحته مطلقا حدوث مثل هذه المشكلة علي حدوده الشرقية و هو يعلم أن الشعب المصري متعاطف مع الشعب الفلسطيني خاصة أهل سيناء و أهل غزة لأن فيه بينهم تجارة و روابط عائلية و نسب و الشعور القبلي في هذه المناطق كل العالم بيعمل له مليون حساب و من المعلوم أن ردود الأفعال العاطفية لا يمكن التحكم بمجرياتها ... فهل يجازف النظام المصري بالأمن القومي بإغلاق المعبر و ما الفائدة التي ستعود عليه ... لو كان هناك مطلوبين للنظام المصري من العالقين علي المعبر ... العملية بسيطة يقدر يطلعهم و يعمل فيهم اللي هوة عايزة ....يا جماعة إستمرار المشكلة تهدد الأمن القومي المصري و زي ما قلت مصر طلبت فتح و لو مؤقت للمعبر و لم يقبل طلبها.... بدال ما نتهم النظام المصري كده و خلاص و نساعد في إختفاء المسئول الأصلي تعالوا نفكر بعقل و نكشف المسئول الأصلي و المستفيد الرئيسي إن لم نقل الوحيد من هذا الغلق .... و بعدين كلنا نفضحة و نجرسة ونفرج الدنيا عليه و نكشفة للناس
تعالوا مع بعض نقرأ الخبر ده
إيه رأيكم بس ياريت نتتبع الرابط و نقرأ الخبر كله علشان نفهم إن الراجل ده بقي بيتفق مع إسرائيل علي شعبه بدعوي محاصرة
عايز يقطع عنهم النور ....
يعني عايزها ضلمة ...
علشان الخفافيش اللي زيه لا يتحملوا النور....
و هنا هل لنا أن نسأل
المستشفيات هاتشتغل إزاي من غير نور يافالح
المصانع هاتشتغل إزاي من غير نور ياعبقري
كيف يعيش الناس من غير وقود... يازعيم
هل هذه تصرفات قائد همه مصلحة شعبه .... حد يرد علي.... طب أنا فاشي متعفن ..... ده تسموه إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
إستنوا تعالوا نكمل قراية الخبر

ياريت ناخد بالنا من الجزء الأحمر و طبعا لو قرينا الخبر من مصدره نعرف إن الخبر نقله المركز الفلسطيني للإعلام و المصادر المشار إليها مصادر في السلطة الفلسطينية ذاتها.... عباس بيصاحب أولمرت و بيستعين به علي حماس و بيعذب الشعب اللي إنتخب حماس .... يا تري أنا فاهم غلط و لا الفاشية بتاعتي مأثرة علي فهمي ؟؟؟؟
هذا الرجل يستعدي العالم علي شعبه و اللي مش مصدقني يشوف .... طبعا عباس و رجاله واعيين و مفتحيين قوي للي بيحصل حواليهم حتي أن عباس جاب خبر فشلت المخابرات الأمريكية و الإسرائيلية و الأوروبية و العالمية في الحصول عليه و كان له السبق في كشف المستور و هو أن حماس أدخلت تنظيم القاعدة إلي غزة ..... ما تستغربوش الكلام ده مش من عندي .... الكلام ده قاله في بذات نفسيته في مقابلة مع التيفزيون الإيطالي عبقري زمانه
قال رئيس السلطة الوطنية الفلسطينية محمود عباس (أبومازن) إن حركة المقاومة الإسلامية حماس, التي تسيطر على قطاع غزة, تحمي تنظيم "القاعدة" وتتيح له الحصول على موطئ قدم في القطاع।
و طبعا كلنا عارفين حساسية الغرب تجاه تنظيم القاعدة.... ياتري الراجل ده عارف بيعمل إيه و لا مش واخد باله
ده مش عايزها ضلمة بس
ده عايزها والعة حريقة
الراجل ده عايز يولع في بلده
ياتري أنا فاهم صح و لا الفاشية مغمضة عيني ... بدال ما نتهم مصر بغلق المعبر ... و نسيب صاحبنا مستخبي يلعب في الضلمة تعالوا نولع النور و نكشفة و نوري الناس مين قافل المعبر و عايز يولع شعبه
و طبعا أصحابنا إياهم مش هايسيبوا الموضوع يعدي كده .... لازم يطلعوا مستفيدين .... و ده هايكون موضوعنا اللي جاي لو كان في العمر بقية
أنا هنا .... مرحبا بالهجوم علي ... و الشتيمة ماتزعلنيش ... و لا أرد عليها بالمثل

ليست هناك تعليقات: